søndag 11. desember 2016

Julens dekorasjoner !

NÅ nærmer det seg veldig alle sammen....og jeg kan ane en liten julefølelse liggende på lur... :)
Jeg går ikke rundt og føler den store julegleden hele desember må jeg innrømme...jeg som mange andre har nok å henge fingrene i og i år fikk vi en ekstra utfordring med å sende kalendere og kort rundt om i verden....Det ble mye på en og samme gang , men tror vi har kommet godt i havn nå og kanskje det er derfor julefølelsen kommer litt snikende.....Eller kan det være pepperkakebakingen som gjorde det i år....? For i år gjorde jeg noe helt annet enn de tidligere pepperkakeprosjektene...jeg lagde meg en liten pepperkakeby !
  Jeg har sett bilder av lignende prosjekter på Pinterest ,men jeg ønsket å lage ekstra stemning og lagde mange vinduer slik at når jeg satte telysholdere bak....ble det en magisk stemning :) Så fantastisk moro å lage at jeg lager i dag en liten by til...:)
Slik gjør man det : Jeg bruker fri fantasi når husene skal lages og skjærer de ikke ut før de ligger på bakepapir. Noen små og noen litt større.
Så setter jeg husene sammen med knekk og lar de fortsatt ligge på bakepapiret
Jeg bruker rikelig med knekk mellom skjøtene slik at de holder godt sammen når de skal fraktes til "endestasjon"...for det er da den kritiske fasen slår inn hi,hi...Vi var tre personer som fraktet vår by opp på hyllen her på kjøkkenet...og kan vel si at det var et skikkelig risiko prosjekt å lage et så stort aller første gangen...Men så gikk det bra og byen står like stødig i dag :)

Melispynting gjør jeg før byen settes på plass og for å få glasuren tykkere og lettere å jobbe med bruker jeg eggehvite i stedet for vann . Jeg bruker også kakesprøyter når jeg dekorer. Helt til slutt drysser jeg litt melis over med en tesil for å skape et lite snøfall over det hele.....:)





 Kjøpte et fuglenek i går....men det har ikke rukket å komme ut enda....For det var så utrolig dekorativt her i mitt kreative julehjørne her i orangeriet....


 Tips til en vakker og enkel dekorasjon nå som det nærmer seg jul, er denne lille juletre oppsatsen. Jeg har brukt en gammel suppeterrin denne gangen. Treet settes opp i en vase eller syltetøyglass( som jeg har gjort). Rundt glasset har jeg støttet opp med oasis . Deretter dekker jeg det rikelig med mose som jeg har plukket i skogen og pynter med de små villeplene jeg plukket i høst . Her er det også fint å bruke paradisepler.

Disse søte lysestakene fra Affari kom i forrige uke,,,altfor sent levert dessverre...Om du ønsker en slik til jul er det mulig å få kjøpt, men sender ikke dessverre....
Fortsatt fine desemberdager der ute......:)

                            JULEKLEM FRA VIBEKE

15 kommentarer:

  1. Herlighet så stilig den lille pepperkakebyen din var... Førjulshilsen fra Inger Johanne

    SvarSlett
  2. The gingerbread village is enchanting. I love your rustic Christmas decorations.

    SvarSlett
  3. I love your gingerbread village, what a great idea. I would love to do the same in my house, but unfortunately we have lots of ants in New Zealand that would think it was a feast for them! Hugs Rose x

    SvarSlett
  4. Tudo muito lindo, característico de Natal. A aldeia de gengibre (biscoitos) é muito linda, cheia de criatividade. Parabéns!

    SvarSlett
  5. Wat een gezellige Kerst sfeer heb je gecreëerd!
    Fijn om naar te kijken!
    groetjes van Marijke

    SvarSlett
  6. I am so in love with your gingerbread village in your kitchen! You are the queen of vignettes and today's post was a visual feast! Thank you so much for all the inspiration!

    Happy Christmas!

    SvarSlett
  7. Hej Vibeke!
    Hittade din blogg idag och jag tycker du tar väldigt vackra bilder på inredning.
    Jag bygger miljöer i skala 1:12 och jag kommer nog att få många inredningstips ifrån din sida.
    MVH Britt i Sverige

    SvarSlett
  8. Your photos and home are beautiful! I love your style and design touches!

    SvarSlett
  9. I could stay on your blog forever. The gingerbread cookie village is so beautiful. Your home is decorated just lovely for the holidays.

    SvarSlett
  10. Bloggen din er så fin. Hvor tidlig starter du juleforberedelsene dine?
    -Kristin

    SvarSlett
  11. I love those cute little mice! I've been admiring your handiwork on Pinterest for quite some time now. Thank you for opening your pages to everyone.

    SvarSlett
  12. where i can bay iblaursen candleholder?

    SvarSlett
  13. Viviere er et ledende europeisk merke, med flotte produkter for tykkere hår til rimelige priser. Du kan få tykkere hår på mindre enn ett minutt. Håravfall, Ettervekst - Viviere.no

    Håravfall

    SvarSlett
  14. Tynt hår

    Hårtap. Å ha tynt hår, Tykkere hår betyr at man har lite hår på hodet og tynt hår oppleves ofte som et stort problem. Hvor mye hår man mister og når håret begynner å

    bli

    to get more - http://www.viviere.no/hartap/

    SvarSlett